۱۳۸۹ فروردین ۱۷, سه‌شنبه

درمان درد گردن



در اکثر موارد می توان درد گردن را با داروهای بدون نسخه، یخ، گرما، و ماساژ و ورزشهای کششی در منزل درمان کرد. اگر پس از چند هفته با این درمانها بهبودی حاصل نشود، معمولا ارزیابی بیشتر توصیه می شود.

مسکن ها- استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن، و داروهایی از این گروه می توانند در تسکین درد خفیف تا متوسط گردن مفید باشند.

برای کسانی که اسپاسم شدید عضله دارند یک شل کننده عضلانی توصیه می شود.

یخ - در برخی بیماران یخ می تواند شدت درد گردن را کم کند. یخ را می توان مستقیما روی محل درد گذاشت.

می توان ار کیسه یخ یا حوله منجمد (که دور یک حوله خشک پیچیده شده) استفاده کرد. هر ۲ تا ۴ ساعت و هربار بمدت ١۵ تا ۲۰ دقیقه می بایست یخ در محل درد گذاشته شود. بایستی به فواصل به تغییر رنگ احتمالی پوست محل درد دقت کرد تا از آسیب احتمالی پوست ناشی از یخ اجتناب شود.

گرما - گرمای مرطوب بمدت ١۰ تا ١۵ دقیقه بصورت دوش، وان داغ، یا حوله مرطوب گرم شده در مایکروویو می تواند در کاهش درد کمک کند. بایستی مراقب آسیب احتمالی پوست ناشی از گرما (بخصوص در کسانی که اختلال حسی دارند) بود.

ماساژ - برای تسکین اسپاسم عضله می تواند مفید باشد. ماساژ را می توان پس از گرم کردن یا گذاشتن یخ در محل درد انجام داد. می توان آن را با اعمال فشار توسط دستها بر دو طرف گردن و عضلات قسمت بالایی پشت، یا توسط ویبراتور الکتریکی انجام داد. حین ماساژ، عضلات گردن بایستی ریلاکس باشند یعنی یا بیمار در وضعیت درازکش باشد و یا قسمت سر به جایی تکیه دهد.

ورزشهای کششی - محدوده حرکت گردن که پس از آسیب کاهش می یابد بایستی به حالت اول بازگردد. این کار با ورزشهایی که عضلات گردن را کشش می دهند و تقویت می کنند انجام می شود. این ورزشها در کاهش درد نیز ممکن است موثر باشند.

ورزشها را می توان صبحها وشبها (قبل از رفتن به رختخواب) انجام داد. اگر در موقع ورزش درد خفیف مبهمی رخ دهد ایرادی ندارد ولی اگر درد تیز و شبیه برق گرفتگی در شانه یا دست رخ دهد بایستی به پزشک اطلاع داده شود.

در صورتی که یکی از عصبهای گردن تحت فشار باشد بخصوص اگر درد یا کرختی در بازو یا دست دارید نبایستی ورزش انجام دهید مگر اینکه به توصیه پزشکتان باشد.

مفیدترین ورزش های کششی گردن در زیر آمده است:

* خم کردن گردن به جلو و عقب - سر را به جلو خم کنید و سعی کنید چانه را به گردن بزنید. بمدت چند ثانیه در این وضعیت بمانید، با هر بار خم کردن، آهسته دم و بازدم کنید. ١۵־١۰ بار تکرار کنید. با هر بار خم کردن گردن سعی کنید عضلات گردن و پشت را ریلاکس کنید.

* چرخش شانه - در وضعیت نشسته یا ایستاده، بازوها را در طرفین قرار دهید و آرنجها را طوری خم کنید که بتوانید لبه شانه ها را بگیرید و ١۵־١۰ بار شانه ها را با حرکات ریتمیک و پارویی بسمت عقب بغلتانید و سپس استراحت کنید. مجددا ١۵־١۰ بار ولی بسمت جلو بغلتانید.

* چرخش گردن - به آرامی به راست نگاه کنید. چند ثانیه در این حالت بمانید. به مرکز نگاه کنید. بین حرکات چند ثانیه استراحت کنید. ١۵־١۰ بار تکرار کنید. همین کار را در سمت چپ انجام دهید.

* خم کردن گردن به طرفین - مستقیم به جلو نگاه کنید. سپس سر را بسمت راست خم کنید طوری که سعی کنید گوش راست با شانه راست تماس داشته باشد (بدون اینکه شانه را حرکت دهید). بمدت چند ثانیه در این حالت بمانید. سر را به حالت اول برگردانید. ١۵־١۰ بار تکرار کنید. در سمت چپ همین کار را تکرار کنید.

* کشش عمودی شانه - در وضعیت نشسته یا ایستاده، مچ دست چپ را با دست راست بگیرید و بازو و شانه ی چپ را به بالا روی سر و سمت راست بکشید. بمدت ۵ ثانیه در این حالت نگه دارید. شانه چپ و عضلات پشت را ریلاکس کنید. استراحت کنید و ١۵־١۰ بار تکرار کنید. همین کار را در سمت مقابل انجام دهید.

* کشش عضلات بالای پشت - در حالت ایستاده به سمت جلو خم شوید و هر دو دست را روی یک میز کوتاه قرار دهید طوری که آرنجها خم نشوند. بازدم کنید و گردن و شانه را ریلاکس کنیدو اجازه دهید سر بسمت جلو بیفتد. در واقع مثل یک گربه که پشت خود را کشش می دهد عمل کنید. سپس به حالت ایستاده بازگردید و ١۰ بار این کار را تکرار کنید.

* خم کردن پشت به طرفین - در حال ایستاده و یا نشسته روی صندلی قرار بگیرید. در حالیکه دستان خود را پشت گردن می گذارید تنه را به سمت راست خم کنید. بمدت ۵ ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس به حالت اول بازگردید. این کار را در سمت چپ نیز انجام دهید. ١۵־١۰ بار تکرار کنید. در تمام مدت سعی کنید قسمت پایین کمر را صاف نگه دارید (یعنی این ورزش فقط مربوط به قسمت بالای پشت است).